Összes írás

Juhász Zoltán: Lazúr falfestés a magyar Waldorf iskolák osztálytermeiben és Nagy-Brittania néhány antropozófiai intézményében

2020 augusztusát írjuk. Túl és benne a Covid-ban. Vasárnap kora délelőtt van… Festékfoltos ruhámban, barátom kocsijának hátsó ülésén pötyögök a laptopon miközben autónk a dél-angliai Weald dombjain és  napos erdein át ma is “The Mount” camphill felé suhan. Lazúr festeni megyünk, összeszokott, alkalmanként összeverődő kis csapat. Több mint húsz éve időnként visszajárunk ide.

Rudolf Steiner – Ezoterikus óra jegyzet, benne gondolatok a félelem fogalmának vonatkozásában

Hogyha megfigyeljük és érzékeljük a jelen világhelyzetet, a legszembetűnőbb jelenség a félelem erőinek egyre fokozódó uralkodása. Új vallás van születőben: a “félelem vallása”…
Miért fontos, hogy dolgozzunk a félelmeinken?
Rudolf Steiner a tudatfejlődés tükrében, egy nagyobb ívű áttekintés során beszél a félelem-erőkkel kapcsolatos munka fontosságáról.

Filantroposz Műhely: Karantén után

2019 októberében az Egyesült Államokban, a Johns Hopkins Egészségügyi Központban, a Világ-gazdasági Fórum és a Bill és Melinda Gates Alapítvány együttesen találkozót rendezett azzal a céllal, hogy „lejátsszon, szimuláljon” egy történetet egy, a jövőben bekövetkező világjárványról.

Különösen érdekes – így visszatekintésben – hogy a „játék” eseménysora szinte a legkisebb részletig megegyezett azzal, ami aztán a világban bekövetkezett: 2020 januárjában Vuhanban „felfedezték” a koronavírust. Úgyis mondhatnánk, hogy ez a New York-i találkozó egy teljes főpróbája volt egy „megjósolt” és – láss csodát – később valóban bekövetkezett eseménynek.

Testvérek

     Matilda nagyon szeretett játszani. Egyik kedvenc játéka az volt, hogy egy nagyobb faágban megkapaszkodva, fejjel lefelé lógva, különböző tornamutatványokat hajtott végre. Mulatságosnak találta, hogy ilyenkor minden tótágast áll, és a dolgok mennyire más oldalukat mutatják. A fák lombkoronája a zöld égboltból tört lefelé a végeláthatatlan kék talaj irányába, amelyen itt–ott fehér bárányfelhők legelésztek. Fogta a hasát a nevetéstől, amikor egy kutya, vagy egy macska jött arra, fentről lefelé ugrándozva. Azaz csak fogta volna, hiszen ehhez el kellett engednie az ágat, és hogy ne üsse meg magát, gyors szárnycsapásokkal a levegőbe emelkedett.

A gyerekekkel kell együtt élni, nem a kockázattal

Mindannyian érezzük a bizonytalanságot – tanárok, szülők, diákok egyaránt. Mi lesz, ha elszabadul a vírus az iskolakezdés miatt? Mekkora veszélynek tesszük ki magunkat azzal, hogy visszaengedjük a gyerekeinket a padba? Hogyan lehet így tanítani, tanulni, élni? Állandó szerzőnk, Kökéndy Ákos, a Pesthidegkúti Waldorf Iskola igazgatója mondja el, hogy ők a kollégáival milyen gondolatokkal és érzésekkel vágnak neki az új tanévnek.

Közlemény a 2020. évi, őszi tanév kapcsán

Kedves waldorfosok, szülők, tanárok, tanítók!

Talán sokan értesültek a legutóbbi, augusztus 29-i berlini demonstrációról, amin több százezres tömeg vett részt, köztük antropozófusok is. A demonstráció szervezői többek közt az Ärtzte für Aufklärung mozgalom, mely több mint 18.000 orvost, virológust és kutatót tömörít. Jelen volt Robert Kennedy is, a Children’s Health Defence civil szervezet elnöke, és nagybátyja után 57 évvel megismételte JFK történelmi szavait: „Ich bin eine Berliner!”

A „dackorszak” kihívásainak kezelése kötődő nevelési eszközökkel

A kötődő nevelés célja támogatni a kisgyermek és szülei közötti korai, biztonságos kötődés kialakulását. Az első kötődési figura a baba életében általában az édesanyja, de előfordul, hogy más személy tölti be az elsődleges gondozó szerepét. Az édesanya hordja ki testében a kisbabát, ő szüli meg, és ideális esetben szoptatja is. A szeretethormonnak is nevezett oxitocinnak nagy szerepe van a kötődés kialakulásában. Általában az apa a következő személy, akivel a gyermeknek kialakul a kötődés. A kötődés lehet biztonságos és bizonytalan. A bizonytalan kötődés altípusai az ambivalens, elkerülő vagy rendezetlen (dezorganizált). A biztonságos kötődés kialakulásához fontos a szülők válaszkész attitűdje, azaz, hogy gyorsan reagáljanak a baba panaszkodására, ne hagyják őt sírni, hiszen ő még nem tud gondoskodni magáról, semmilyen igényéről, szükségletéről. Azok a kisgyermekek, akiknek válaszkész gondoskodásban volt részül életük első éveiben, általában empatikus, másokban bízni tudó, magabiztos nagygyerekké válnak.